zondag 4 augustus 2019

DIERENVRIEND


't Maggimaedje heeft zich zo gespitst op de beestjes, ze is zelfs te vroeg buiten. Ditmaal tussen de geiten en het zwarte schaap een dwergzeboe. We verwelkomen alle dieren met BOEgeroep dat we de dag ervoor geoefend hebben. Buuf steelt de show met haar poeleke. Ze kan geen afscheid nemen van ‘haar’ schootkonijn na een middag vol geheimen delen en dient een adoptieaanvraag in. KanariePiet vindt een konijnenvacht veel donziger dan veren. Mijnheer Demijne rijdt de (klein)kinderen rond op de rollator: double fun. Floris in safari gilet: ‘Owh, het zijn boerderijdieren, geen wilde beesten!’ Sjimmie bestudeert de kont van het peerd: ‘Is daar geen liedje over gemaakt?’ De als lammetje ingeduffelde Frêle Freule is bezorgd dat het konijn haar parels opknabbelt. 



De Eeuwelinge wil er alleen maar naar kijken, aankomen hoeft niet: ‘Ik zou niet weten wat ik ermee moet.’ Vrienden maken in het Zorghuis: ‘Je hoeft niet verlegen te zijn lief konijntje.’ Mevrouw L: ‘We hadden thuis ook vee. Poezen, mijn lievelingsdieren, zijn zalig om te aaien. S. met een tegen een mooi meisje met vlechtjes in het haar: ‘Je mag het konijn op mijn schoot wel aaien hoor, dat vindt-ie fijn.’ Samen is alles leuker. Kleinkinderen en het kroost van collega’s amuseren zich met de dieren en daar genieten de bewoners weer van. Roosje met opgeheven hand: ‘Als ik de marmot loslaat, blijft hij gewoon bij mij zitten. Dat komt omdat ik 'm André (van Duin) heb genoemd.’ Tutti: ’Welke schapenvacht is zachter de blonde of de donkere?’ Cornelia Hopsasa lacht om Flappie. TT tegen de fotografe: ‘Ik lach. Knip je me?’ De kersverse nieuwelinge start met: ‘Hallo luitjes.’ JJ wil beslist geen dier op schoot, zegt ze. Toch is daar die uitgestoken hand die het warme bont streelt. De tuinman ziet ‘overal beestjes om me heen’. Sjimmie: ‘Daar is ook een liedje van!’ Twee grapjassen: ‘Er zitten geen vissen in de vijver, ook niet op het droge.’ Tante Leen vindt de konijnen erg lief, maar ze gaat er geen aanschaffen: ‘Veel te veel werk om zo’n beestje te verzorgen.’ Het blijft bij aapjes kijken en niet kopen. Een hoosbui maakte voortijdig een einde aan het dierenbezoek.



Meer foto's van pappi en zijn huisgenoten vind je op Facebook Zorghuis Tegelen 2 augustus 2019