woensdag 14 augustus 2019

MUZIEK NA DE MAALTIJD



De thermometer tegen de zonnige muur wijst 39 aan. Onder de parasols is het aangenaam. De tuinman en disgenoten die net van tafel komen, wuif ik naar buiten. ‘Wat hebben jullie gegeten’, wil ik weten als iedereen is neergeploft. Van de zes bewoners weet er slechts eentje wat-ie tien minuten geleden op heeft; Tante Poes mag daarom niet meedoen, maar ze geniet van de levendigheid. 

Ik check de menukaart: groentesoep – puree met kippenragout en worteltjes – caramelpudding. We maken er een kwisje van en wie het raadt, mag een plaatje aanvragen. Mijnheer Demijne probeert te foetelen: ‘Aardappelen, groente, vlees.’ Ik: ‘Welke kleur had de groente?’ ‘Groen, want het is toch groen-te’, zegt Sjimmie, de slimste van het stel. Ik wijs rondom ons heen kleuren aan. Bij oranje gaat bij Mijnheer Demijne een lampje branden: ‘Ah, peentjes.’ 'Goed zo, Willie Wortel!' Het wordt Fats Domino met Hello Josephine. Mijnheer Demijne zingt het voluit mee, terwijl hij luchtgitaar speelt. 

Het vlees. Pappi: ‘Rund. Varken. Kip. Ik: 'Zo gaan we dat niet doen, mensen.' Pappi: 'Ik denk varken.’ Ik: ‘Maak het geluid: knor, boe of kakel.’ Iedereen knort me na. Niemand? Gastvrouw Sandy en ik mogen een plaatje van onszelf uitzoeken: ‘Nao ut Zuuje van Sexy Lex.’ Sandy soloot het speciaal voor E. die helemaal smelt en dat komt niet door de zon. Omdat pappi het toetje niet kan raden (dat heeft hij voor later bewaard) kiest hij Jim Reeves met distant drums. Tutti wil maar een ding en dat is Sjef. Voor haar zetten we het grijsgedraaide Geneet van ut laeve op. We horen nog Harry Belafonte, Pat Boone en Funs van Grinsven. Van de helft zijn de luiken dichtgevallen voor het middagdutje. De muziek gaat geleidelijk zachter tot een grote olifant (Mijnheer Demijne: ‘Tettereteeeh.’) het muzikale uurtje uitblaast. Vooruit nog een slaapliedje dan: ‘Venlo Stedje van lol en plezeer.’ Wie nog wakker is, neuriet mee.


Pappi en zijn huisgenoten zijn te volgen op Facebook Zorghuis Tegelen 14 augustus