zondag 9 juni 2019

CAPTAIN KIRK


Om 5 uur in de ochtend rinkelt de telefoon. Een verwarde Pappi meldt dat mam* vandaag jarig is. Gaap: 'Ik kom vanmiddag. Ga slapen jongen.'

In de gang van het Zorghuis. ‘Mooi (pinkster)weer om een eindje te fietsen’, zeggen pappi en Zeg maar Annie zowat tegelijkertijd. Ik neem ze mee naar buiten en zet de voetfiets neer. Beiden trappen om beurten. We frissen met  overige aanschuivers onze kennis van televisieprogramma’s van weleer op. Het kleine huisje op de prairie, Bonanza, Thunderbirds, Fury en Flipper komen direct bovendrijven. De zere beentjes van Zeg maar Annie - ik zit in de krimpzone -  worden halverwege ‘Roermond’ moe: ‘Bij echte fietstochtjes mag je uitrusten op het terras.’ Pappi neemt de fiets over en stapt meteen af: ‘Ik wil ook eerst iets tegen de dorst.’ Toevallig rijdt Loes net de limonadekar voor. Mijnheer Demijne hardop peinzend op de vraag wat hij wil drinken: ‘En Startrek. Hoe heette de gezagvoerder daarvan ook alweer?’ Onder het inschenken van een meegebracht wijntje voor pappi, verrast hij zichzelf met het antwoord: ‘Het valt me zomaar in. Captain Kurk!’
Het schiet niet op met het aandragen van televisieprogramma's. Eentje was dienstmaagd en mocht geen tv kijken, een schuperd naar eigen zeggen, moest kennis vergaren in de encyclopedie in plaats van achter de buis hangen, eentje deed precies op het tijdstip van uitzending zijn huiswerk en pappi houdt alleen van voetbal kijken.

Ik tik Herzilein in bij Spotify. De woorden rollen uit alle monden. Die Wildecker Herzbuben brengen ons naar Tirol. We jodelen mee met Kufstein, die Perle von Tirol en de Trompetenecho. Het bezoek aan het tafeltje tegenover ons staat op: 'Het is te winderig buiten.' We roepen vrolijk: 'Viele Gruesse aus Tirol!' 'Die zijn weggejaagd', stoot Zeg maar Annie me plagend aan: 'Weet je dat jij helemaal niet kunt zingen.' Ik: 'Is bekend, daarom zing ik alleen naast doven en slechthorenden.' Ze schaterlacht en jodelt harder dan voorheen: 'Holarija ho, Holladiholladiho.'
Er wordt gevraagd of we ons bij de grote tafel in de zaal willen voegen. Daar is het met gasten en kwasten tot etenstijd (zonder muziek) nog 'geweldig gezellig' zoals Roosje na afloop opmerkt.

*mam is januari 2016 overleden