maandag 1 juni 2020

WOORDZOEKERS


Zomerse meidagen. Thoor, achterovergeleund in een tuinstoel en de rollator gebruikend als voetenbankje streept in een puzzelboekje. Moi: 'Ik zie dat u geen bepaalde voorkeur voor een bepaalde puzzel heeft?' Hij grinnikend: 'Als het te ingewikkeld is, sla ik de bladzijde gewoon om.' Hij is pas net binnen, maar het lijkt me een heerlijke man. Rocky paft een sigaretje.

Onder de schaduw van de parasol zitten JJ, Mijnheer Demijne, Ciska, de Witte Dame, Tante Poes, Grietje, 't Maggimaedje en Tante Leen gezellig bijeen.

Tante Leen vindt het spel niet meer leuk als ze na drie keer raden geen prijs heeft. Wanneer de f van fuif op het bord wordt gekalkt, roept ze: 'Giraf.' Een dier raden is veel leuker.' Prima. JJ hierop inhakend: 'Mogen we de olifant raden?' Moi: 'U heeft het woord nu al verklapt. Nu hoeven we het niet meer te raden.' Zij grinnikend: 'Oh ja.'

Bij 'Mag ik van u een letter?' poeht Ciska-Ik-ben-een-beetje-moe telkens: 'Daar moet ik eerst eens over nadenken.' Ze neemt er de tijd voor. Op een gegeven moment moet ze binnen vijf seconden antwoorden, zo schiet het niet op. Ciska heeft een lijzige cabareteske stem en een olijke toet. Zou ze in een klucht op het toneel staan, dan kreeg ze de hele zaal plat. Na de zoveelste 'Daar moet ik eerst eens over nadenken' en de lange pauze die ze ervoor uittrekt met soms nog even opstaan en boven haar stoel blijven hangen, roepen de deelnemers de zin hardop mee. We krijgen allemaal de slappe lach. Maar ... Ciska geeft goede letters aan. Zij content: 'Kijk eens aan.' 

Ondanks dat ze bij elke beurt uitleg krijgt, is woord raden voor Grietje ongrijpbaar. Het thema 'jarig' zet haar op het verkeerde been. Wanneer er een letter wordt gevraagd, zegt ze: 'Hartelijk Gefeliciteerd.' Op goedbedoeld commentaar van de deelnemers, sputtert ze tegen: 'Iets anders zeg je toch niet als iemand jarig is? Punt uit!'

De Witte Dame wil meermaals voor haar beurt het woord zeggen: 'Ik weet het al.' 'Ssssst',  wordt er geroepen. Ze zit op het puntje van haar stoel, als de deelnemer voor haar een goede letter heeft. Gelukkig zoeken we niet zalig kerstfeest of krokodil. 'Echt niet?' zegt de verbaasde Mijnheer Demijne. Fier noemt de Witte Dame het woord, maar ze zit ernaast. Het maakt niet uit, want er zijn geen straf- of bonuspunten te verdelen. Zij vlast al op het volgende woord.

De geraden woorden nodigen uit tot zingen en belevenissen vertellen over vroeger. Bij 'geboortejaar' noemen alle deelnemers vlot hun geboortedag, maand en geboortejaar. 'Hoeveel zijn alle getallen bij elkaar opgeteld?' grap ik.Tante Leen is de grande dame van het stel en de Witte Dame het piepkuiken. De jarige woehoet op die term. 'Slagroom hoort ook bij verjaardag', zegt ze steeds vrolijker wordend. 'Dat was vast en zeker niet voor een kinderfeestje knipoog ik. 'Woehoe',  gaat ze weer schalks de hoogte in. Tante Leen: 'Ik heb kramp in de kaken van het lachen. Kenne we dur neet van oet scheije?' Op dat moment verschijnt de gastvrouw in de deuropening: 'De hamburgers staan al op tafel.' Het is bijna half zes, ik had al thuis kunnen zijn.

Themawoorden:

5 JARIG  FEEST  VLAAI  TAART HOERA
6 BALLON  ZINGEN  
8 SLINGERS KNALFUIF KAARSJES  LEEFTIJD SLAGROOM
9 FEESTHOED UITBLAZEN PROFICIAT
11 UITNODIGING
10 CADEAUTJES
12 GEBOORTEJAAR

De bijbehorende foto's zijn te zien op Facebook Zorghuis Tegelen 1 juni 2020