woensdag 17 juni 2020

CONVERSEREN MET HEREN


Haas: 'Wievuul kuuj hes dich? Ik noem het getal zes en omdat ik zijn ongeloof zie, voeg ik eraan toe: 'Roodbonte.' Hij: 'Ik had er acht en miene pap had auk paerd, vaerkens en kiepe. Ben je weleens in Amerika geweest? Daar heeft een boer 9000 kuuj die allemaal met de hand gemolken worden. Blij dat ik dat niet meer hoef te doen.'

Zo komt JJ tijdens Ganz im weiss op Roy Black: 'Was die man niet uit zijn badkamerraam gevallen?' Moi: 'Hij wilde eigenlijk uit de kast komen, maar hij pakte de verkeerde klink.' Sjimmie met lichtelijk afgrijzen: 'Was hij homo bedoel je?' Ik gier het uit: 'Twintig jaar en langer geleden trok iedereen precies zo'n gezicht erbij. Daarom is hij ook gesprongen. Da's is heel erg.' Sjimmie later sip: 'Het was toch niet mijn schuld he, dat hij dood is. Want ik heb niks tegen homo's.' Moi: 'Nee, gekkie. Ik ook niet: het belangrijkste is dat je van elkaar houdt en lief voor elkaar bent. Bovendien was het helemaal niet Roy. Het was Rex. Zie je, zo ontstaat roddel en achterklap.'

De interieurverzorgster/inrichtster wil de kamer van Floris aan kant hebben. Ze kan hem daar nu niet gebruiken. 'Kom gezellig bij mij zitten', gebaar ik en schenk een kopje koffie voor hem in. Floris schuift gezellig aan en vertelt over paarden en horses. Als de bodem van zijn koffiekopje te zien is, zegt hij (alsof wij de hele dag lanterfanten in plaats van pezen): 'Jullie hebben lekker kletsen, maar ik heb nog van alles te doen.' 


Geregeld is Mijnheer Demijne zijn ontfutselde telefoon kwijt. We kunnen niet blijven zeggen dat de telefoon in reparatie is, dus verzint hij vanwege het zomerse warme weer zelf een reden. Mijnheer Demijne betast met gespreide handen zijn beide broekzakken. Verschrikt: 'Ik ben mijn telefoon kwijt.' 'Uw dochter heeft de telefoon meegenomen', leg ik geruststellend uit. Hij: 'Was die alweer kapot dan?' Moi: 'Yep, u had 'm weer gemold. Nu mag de telefoon even bij haar uitrusten. 'Mijnheer Demijne lachend: 'Da's een goeie. Dan is-tie op vakantie. Dat heeft-ie verdiend.'