zaterdag 6 juni 2020

BETERWETERS


Een uurtje voor etenstijd geven drie bewoners tegelijk aan dat ze trek hebben. Uit het paarse taalboek doen we: voedselvragen. Wat is een ...?  Morellen zijn krets zoor dat kun je aan de gezichten aflezen. Een saucijs is een worst of worstenbroodje. Een zure bom is een komkommer, nee een augurk, nee een granaat. Een bokkenpootje  is twee lagen biscuit met amandelschaafsel erop en crème ertussen waarvan de uiteinden in chocolade worden gedipt. Onze wandelende Winkler Princes JJ betwist dat bokkenpootjes uit de supermarkt zo mogen heten. De bewoners krijgen geregeld een bokkenpootje bij de thee, maar ze denken dat het een vis is. Het refereert aan bokking, omdat we het net over een maatje (da's je beste vriend) hadden. Als ik aangeef dat ik het nostalgische koekje bij de thee in het vervolg zelf opeet, weten ze ineens weer wat een bokkenpootje is.Gevulde heren zijn mannen die flink ingeladen hebben tijdens de maaltijd. De mannen denken daar met veelzeggende blikken anders over. Bij kadetjes zie ik de recentelijk overleden Cornelia Hopsasa iemand gezellig op de kont klatsjen. Wat grutten (graan mengsel van boekweit en haver dat op de molen verbrijzeld is) zijn, is de oude generatie vergeten. Schande! Wanneer ik 'iene miene mutte tien pond grutten' opdreun, kunnen ze het aftelversje wel afmaken: tien pond kaas, iene miene mutte ... Mutti: '... en ik ben mien eige baas!Over alles wordt gekabeljauwd eh gebakkeleid. Maakt hongerig waers of is het de weersomslag? Weken van zonneschijn  van de een op de andere regen.  We scheppen de soep 5 minuten eerder op.