dinsdag 2 april 2024

KOESTER VROEGER, LEEF IN HET NU

retro stoel

Stof van de rookstoel waarin mijn pappi pijp rookte toen dat in was

Iedereen heeft een doel nodig om de dag mee door te brengen. Voor menige pensionado werken rommelmarkten en tweedehandszaken als een magneet. Ze zijn of worden verzamelaars en die hobby loopt (mede door internet en een overvloed aan tijd) uit de hand. Mensen zijn op zoek naar hun jeugd en hopen door te kopen wat hen dierbaar was dat fijne gevoel terug te krijgen. Het doel kan natuurlijk ook zijn om nu iets van vroeger te kopen, omdat je het toen niet kon betalen, het niet mocht hebben of wat ongewild verloren is gegaan. 

Voor mij is een toevallige aha-erlebnis met een item van vroeger een geheugentest. Klopt het met hoe ik het in herinnering had of zijn mijn herinneringen gekleurd en vervaagd. Het item hoef ik niet weer in bezit te krijgen.

Mutti, een overleden cliĆ«nte van me, was al die ouwe meuk zat toen ze voor de laatste keer verhuisde. Zij nam ALLES nieuw ook al zou ze er als honderdjarige maar verhoudingsgewijs kort van kunnen genieten. Ik geloof dat zij het was die me de gouden tip aan de hand deed, want haar nieuwe thuis had ze volgestouwd met foto's zowel liggend, hangend en scheef staand. Zij zei: 'Maak een foto van elke kamer in je huis en van alle unieke voorwerpen. Dan hoef je later uit heimwee naar vroeger, maar je fotoalbum te pakken in plaats van met je AOW je huis onbedoeld weer in de oude staat terug te brengen. Koester vroeger, leef in het NU!'