woensdag 22 maart 2023

TERUGBLIK

 koekjestrommel

terugblikken

Mensen bewaren alles. Dierbare spullen zijn dragers van emotie. Een symbool voor fijne herinneringen. Maar geërfde, overgedragen of bewaarden spullen kunnen ook ballast zijn: het verleden dient te worden afschud? Doe die zooi toch weg, denk ik dan. Dus maak ik tegenwoordig van spullen die ik correct in gedachten wil houden een digitale foto. Vroeger kon dat niet, nu wel. 

Zo zit ik op een late middag met vriendinnen in een bierlokaal waar ze ook koffie en een thee complèt schenken. Als koekjestrommel gebruiken ze 'onze' blikken trommel van vroeger die ook als vastentrommeltje dienst heeft gedaan. Precies zoals ik het uiterlijk in gedachten had. Het gaf een instant fijne flashback naar: 16.00 uur, uit school en mam thuis aan de houten uitschijftafel met alle aandacht om mijn verhalen aan te horen. Een kopje thee en een koekje verhoogden het gezellige gevoel en je geborgen weten. Dat hadden we met de vriendinnen aan tafel ook: het gezellig hebben en weten dat je er voor elkaar bent als het nodig is.