zaterdag 11 januari 2020

ZAKGELD


Vier jaar lang had pappi drie identieke briefjes van vijf in zijn portemonnee. Niet dat hij ze nodig heeft, want hij woont all inclusive. Het is meer voor zijn gevoel dat hij, indien nodig, de beurs kan trekken. Onlangs overhandigt een zuster me de drie briefjes: 'Je vader stond erop om me te betalen. Hij volhardde en stopte ze in mijn zak, ondanks dat ik bleef aandringen dat ik dat niet wil (en mag) aannemen. Ik heb het meteen gemeld bij een collega en in bewaring gegeven. Hier heb je ze terug.' Ik bedank haar en zeg sorry voor de ongemakkelijkheid waarmee pappi haar opzadelde; niemand wil immers ten onrechte van diefstal beschuldigd worden. Ook vertel ik dat hij om die reden slechts 15 'guldens' bij zich draagt. Dan is er bij verlies geen man overboord.

De briefjes zitten weer veilig opgeborgen in de knip. Wanneer pappi in de war is, verstopt hij heel veel spullen. Wanneer we gaan zoeken, vinden we ze op de raarste plekken terug: in een onderbroek gedraaid, met plakband onder de tafel, in een pillendoosje in een blik, omwikkeld met toiletpapier, onder het matras et cetera. Natuurlijk ontkent hij in alle toonaarden dat hij dat doet: 'Ik ben niet gek.' We geven zoals altijd de kabouters de schuld. 

Nu is hij weer blut. Hij knijpt het lege beursje open: 'Kijk, leeg.' Deze keer is er een verschil. Zijn blik dwaalt door de kamer en rust op een bepaalde stand. Voor mij een aanduiding dat hij de briefjes verstopt heeft, dat beseft, maar niet exact meer weet waar hij ze verborgen houdt. Omdat het zo warm op zijn kamer is en ik andere plannen met hem heb die middag, begin ik geen speurtocht. Ik pak een gloednieuw glad vijfje uit mijn portemonnee en overhandig het hem met de woorden: 'Kijk eens, zakgeld voor jou.' Een glundergezicht. De drie vijfjes zijn vergeten. Pappi is de koning te rijk. 

De drie vijfjes komen we vast bij de volgende grote schoonmaak ergens tegen en dan is het net alsof je de lotto onverwachts wint. Of ... pappi herinnert zich plots weer de verstopplaats en goochelt bij een volgende keer vier briefjes te voorschijn. De fantasie heeft hij ervoor.