dinsdag 11 februari 2020

KEUTELEN


Pappi pakt zijn blauwe werkjas van de haak. Ik gebaar: 'Hang maar terug. We gaan wat frullen vanmiddag.' Tegen mij: 'Moet ik niet werken?' Ik: 'Je hoeft alleen maar te genieten, want je bent met pensioen. Pappi: 'Maar ik wil wat te doen hebben. De tuin is inderdaad geen optie met de storm.' Ik: 'We gaan naar 't Kelderke knutselen aan je vastelaovendpekske. Pappi heeft duizend vragen die ik onbeantwoord laat: 'Met mij is het altijd gezellig toch?' Hij proestlacht: 'Oh nou, moet ik plassen.' Op het toilet hoor ik 'm vloeken. Ik: 'Wat is er?' Pappi met binnenpretjes: 'Ik heb mijn pistool te vroeg in het holster teruggedaan en nou is mijn broek nat.' Waar haalt hij het vandaan? Ik olijk: 'Je kon wel weten dat ik nieuwe slips voor je heb gekocht.' De broek, hemd en slip en sokken gaan in de waszak. De kroonjuwelen en de bovenbenen worden gewassen en afgedroogd, de voeten ingecremed. Pappi kiest voor een blauwe boxer en een kaki pantalon. Meteen schone sokken aan, ook nieuw.

Het incidentje is vergeten. 't Kelderke is een oase van rust. Pappi mag de liedjes kiezen. Hij vraagt zonder te aarzelen om Rosamunde en Lekker Zunke. Ik weet: Pappi is goedgemutst en voor alles in. Hij wil zelfs een rood-groen-gele lei* om de nek. Samen nummeren en bundelen we vastelaovesleedjes teksten, maken we regensticks voor de workshop, een tekstbordje met een voor pappi simpele ingewikkelde marineknoop plus een zijden bruidsboeket voor de boerenbruid to be. Alles wat vandaag op de planning stond is af en pappi's hoofd is leeg. Hij wil zelfs nog mee naar de huiskamer en een potje jokeren: 'Als we hier blijven, weten we niet wat er boven gaande is.' Ik sta perplex van die uitspraak uit zijn mond, maar hé, hij is vrolijk.  


Na het jokeren en voor het avondmaal wil hij nog naar zijn kamer. Fluisterend: 'Er zit een keuteltje in de weg.' Ik: 'Nou, ga gauw dan, voordat je je weer moet omkleden.' Hij grinnikt. 'Nee! Niet lachen.' Ik duw Pappi in een hogere versnelling. Op het kleinste kamertje meldt hij dat zijn broek geen drollenvanger is geworden. Ik: 'Je bent goed op dreef, je kunt zo buutreedner worden. Wat een pretmiddag en niemand neemt 'm ons af.

*lei is de echte benaming voor een Hawaii of Aloha krans.