dinsdag 5 maart 2019

5 x 11



Op de beeldbuis trekt de optocht voorbij. In de zaal roept 123456789Tieneke uitnodigend: ‘Wie wil er mee zingen en sjoenkele? Geheel toevallig krijgen we 11 personen (waaronder twee schorre kraaien) aan tafel 1. 5 x 11 Limburgse leedjes uitverkoren door onze bewoners. 5 voor ons jubeljaar en 11, het joeksigste getal. Buuf sputtert vooraf tegen: ‘Ik ken maar één liedje en zingen kan ik ook niet.’ Bij elk tweede refrein weet ze het eerste woordelijk te herhalen. Ze wijzigt haar lievelingsliedje voor: Wae waere 100 jaor met: ‘misschien nog alder’ er vlot achteraan. Roosje zit naast meneer B. die onopvallend mee neuriet maar niet wil sjoenkele. 123456789Tieneke neemt in de arm. Pappi heeft nogal wat noten op zijn zang. Tineke zwaait met een wijntje naar mij. ‘Giet er maar wat in’, gebaar ik. Het wonder geschiedt: na een half uurtje heeft pappi het hoogste lied – de zuster laconiek: ‘Die gaat vanavond weer zingend naar bed!’ De frêle freule klapt haar handen warm en moet weer onbedaarlijk lachen als Ben Verdellen in zijn pyjama op bloete veut op de Haciënda is: ‘Ik doon ’s aoves auk de pyjama aan!’ Hoog bezoek. Loekie, een schat van een Precies als Bobo op het toilet zit, schalt Petatte Nelke uit de speaker. Ze herkent de laatste klanken bij haar terugkeer en zet meteen in en zingt het volledige liedje zo uit haar blote hoofd. Zeg maar Annie maakt van elke fiederie een falderaldera. Aan alles komt een eind. Sjef (Diederen) krijgt de eer. Kippenvel als de hele zaal meedoet met de medley: een golf van Limburgse saamhorigheid. ‘Volgende keer papieren tekst erbij?’ vraag ik onder het opruimen. Buuf met een laat-maar-mondje: ‘Det van Wae waere 100 jaor zit al in miene kop!’ Iedereen wordt bedankt en ik kushand (vanwege eventuele bacillen) pappi gedag. Hij: 'He, Ga ik nou naar huis?' Altijd dat moeilijke afscheidsmoment. 'Ik heb een kamer voor je geboekt', zeg ik. Hij: '?' Ik: 'Omdat je gedronken hebt. Dan mag/moet je niet rijden.' Hij: 'O ja. Hartstikke fijn. Goed geregeld.' 

Meer foto's op Facebook Zorghuis Tegelen. Voor de muziek van de sjoenkelmiddaag: Spotify Zorghuis vastelaovend