donderdag 21 maart 2019

KLETSMAJOORS EN KLETSTANTES


We zitten met zijn zevenen aan tafel, waaronder twee nieuwe. De Kletspot met open themavragen is uitermate geschikt om elkaar op een ontspannen manier te leren kennen.

Waar let je op bij een eerste kennismaking?
Of het een knap stuk is, flapt mevrouw T. eruit. Pappi zegt gekscherend: 'De neus.' Een verzorgd uiterlijk (geen rouwnagels) doet het voor mevrouw AHA. De anderen lezen aan iemands voorkomen af wat voor vlees er in de kuip zit. Als iemand niet stante pede aardig wordt gevonden, laten ze hem of haar links liggen. 

Je vindt een beurs met 500 euri. Wat doe je?
Alle tafelgasten deugen: ze brengen de portemonnee terug naar het politiebureau en hopen op vindersloon. Al bestaat er bij sommigen enige twijfel over de eerbaarheid van meneer agent.  

Heb je een bijnaam?
Mijnheer Demijne vraagt of een koosnaampje ook goed is. Natuurlijk! 'Mijn dochter noemt me "Brownie" vanwege mijn gekleurde velletje. Ze zegt het zo lief.' Bij pappi buldert iedereen ogenblikkelijk: 'Tuinman!' E. schudt direct van nee. De zaalzusters tegelijkertijd: 'Slijmbal.' Mevrouw T.: Mijn man noemt me Cornelia Hopsasa [die houden we erin!]. Mevrouw AHA had als kind spierwitte haren. Zo kwam zij als zovelen aan haar bijnaam: 'de Witte'. Bij Soepterrine springen de tranen in de ogen: 'Ik zeg de mijne niet, want die vind ik vreselijk.' Dat hoeft ook niet, het moet wel leuk blijven. Uiterlijkheden komen voorbij. Soepterrine vist naar complimentjes. Die krijgt ze.

Ben je bijgelovig?
Iedereen vindt het nonsens, behalve E. steekt de vinger op. Wanneer we dieper op de materie ingaan en stille krachten, katten, spoken en geesten voorbijkomen, kijkt E. schichtig om hem heen. Voordat hij op de vlucht slaat, stappen we over op de volgende vraag.

Ben je bang in het donker?
Zowel binnenshuis als buiten niemand. Wel gaan de dames niet meer 's avonds over straat. Soepterrine heeft als enige een cursus zelfverdediging gevolg: 'Ik kreeg een compliment van de leraar toen ik de acteursdief 'in zien neut' trapte.'

Gaan met die banaan of beren op de weg behoeft enige uitleg. 'Als er beren op de weg staan, schiet ik ze af', zegt E., 'want die zijn hartstikke gevaarlijk. Echt!' Ik stel de vraag anders, want we zijn allemaal dierenvrienden: Ben je impulsief of afwachtend?
Na het vragenrondje hebben we vier beren onder ons en twee bananen. Mijnheer Demijne gevat: 'Dan krijgt elke beer een halve banaan.'

Wat lukt jou nooit?
De tuinman is in topvorm vandaag: 'Een aap vlooien.' Mijnheer Demijne lacht om zijn eigen bijdrage: 'Vliegen. Ik zat bij de luchtmacht en behoorde tot het grondpersoneel.' E.: 'Niets, want ik weet dat van te voren en dan laat ik het gewoon.' Mevrouw AHA: 'Dat iedereen wat meer nadenkt over belangrijke zaken, daarvoor zou ik op de barricaden staan als dat zou helpen. Maar dat lukt nooit.

Welke BN'er mag bij jou op bezoek komen?
Behalve Cornelia Hopsasa die Rudi Carell, Heintje en prinses Beatrix  wil ontmoeten, is iedereen wars van Bekende Nederlanders: 'Allemaal kapsoneslijers.'

In welke film zou jij de hoofdrol willen spelen?
Cornelia Hopsasa roept 'Heintje', maar dat komt omdat haar gehoorapparaat vertraging heeft, denken we. Echter ... Heintje acteerde wel degelijk naast zijn zangcarrière. Ze kiest toch voor een vrouwelijke heldin: Jeanne D'Arc. 'Ik zorg er wel voor dat het wel goed met haar afloopt.' Soepterrine gaat voor een Bondgirl in een willekeurige James Bond. Mijnheer Demijne en E. kiezen een natuurfilm uit. 'Kiezen jullie dan ook specifiek voor de Aziatische natuur?' Besmuikt gelach. Van pappi's keuze sta ik te kijken: een oorlogsfilm waarin  hij Sjimmie het donkere vriendje van Sjors wil zijn. Iemand maakt het armgebaar 'Heil Hitler' We ontkomen  aan deze dictator, doordat Cornelia Hopsasa grapt: Wij maakten er destijds "Drei Liter" van.'

Ben je eigenwijs?
'Eerlijk antwoorden', gebied ik. 'Want eigenwijs is niet perse negatief.' Iedereen is wel een beetje eigenwijs. Als ze de mate waarin aan moeten geven op een schaal van 0 tot 10 wordt gematigd eigenwijs het vaakst aangegeven. E. is hoogst eigenwijs. Vergenoegd: 'En als ik iets beter weet dan een ander dan ben ik ook nog een betweter! 

We ronden af met: ‘Heb jij een stopwoordje?’ Niemand? Ik wel: ‘Finito!’ Iedereen is het ermee eens dat het een leuke conversatie was: zo kom je nog eens wat te weten over de ander!

Meer over pappi en zijn huisgenoten op Facebook Zorghuis Tegelen