zondag 11 augustus 2019

STERKE VERHALEN


Patron woont tegenwoordig tegenover de pantry. Boven vond hij het te stilletjes. Nu maant hij regelmatig de huishoudelijke staf en de kletskoppen bij de koffieautomaat tot stilte. Dit alles met een gulle lach overigens. In het rumoerige bruine café, zoals zijn kameraad de zaal overdag noemt, hopen de twee op een alcoholhoudend drankje. Ondertussen dist Patron sterke verhalen op. 'De nieuwe is al vijf keer mijn kamer binnengelopen zonder toestemming te vragen', zijn hoofd wijst richting François. Met gespeelde verontwaardiging: 'Ik schenk mezelf een jonge klare in. Kom ik terug van de wc, is het glas leeg. Geen druppel zat er meer. Ik heb niemand kunnen betrappen, maar het is natuurlijk hij daar geweest.' Patron wijst weer met zijn hoofd richting François.

'Zo was een keer mijn afstandsbediening naar de knoppen. Ligt er in plaats daarvan een telefoon. Wie heeft die omgeruild? Ik denk meteen aan hem daar.' Patron wijst wederom naar de verdachte die onschuldig blijft tot het tegendeel bewezen is. Droogkomisch: 'Het mooiste van alles is: ik heb helemaal geen telefoon. Enfin, het apparaat zoemt en trilt. Ik neem op. Hoor ik een man zuchten. Het was een man, omdat het duidelijk een zware zucht was. Blijkt het later het vriendje van de zuster te zijn. Hartstikke jaloers natuurlijk, omdat ik opnam. Haha.' De zuster reikt twee sherryglaasjes witte wijn aan. Ongetwijfeld komen er nog sterkere verhalen boven tafel.