donderdag 21 december 2017

RING VAN DIKKE VINGER

Bij gebrek aan een dergelijk latex elastiekje heb ik het klusje geklaard met een 8 mm breed flinterdun zijden lintje.


Pappi leunt 's winters wat meer achterover. Inherent daaraan is vocht vasthouden. De dubbele trouwring en de zegelring knellen. Ik constateer aan elke hand een dikke blauwe ringvinger en een behoorlijke paarse knobbel op de middengewrichten. 'Oh, daarom heb ik zo'n pijn in die vingers', klinkt het droog. 'Had je het nog niet aan de zuster gemeld?' 'Nee, ik houd mijn handen verborgen, want anders zagen ze de ringen eraf.' 'Ik vraag de zuster om ernaar te kijken, want ik vind het er niet gezond uitzien. Beproefde methodes zoals inzepen en invetten waren 'au' tevergeefs.

De dierbare ringen - het symbool van eeuwige trouw - moeten eraf om complicaties te voorkomen. Pijnlijk, want zijn trouwring zit al bijna zeventig jaar om zijn vinger gewikkeld. Mijn moeders trouwring klampt zich er sinds haar overlijden aan vast. De ring doorknippen of -zagen is een emotionele scheiding, een brute breuk. 

W. probeert het goedbedoeld met een tang maar die slaat oeps dubbel. Gevolg: een smalle klemblaar erbij. Later meent Q. dat hij zich dat zelf heeft aangedaan. Voordat we grover geschut inzetten, naar de juwelier tijgen of erger naar het ziekenhuis moeten, google ik: 'ring van dikke vinger verwijderen'. Q. is beslist niet de enige die met dit euvel zit. Dat klopt. Er blijkt een simpel en doeltreffend dokterstrucje voor te bestaan dat ik graag met jullie wil delen. Zo werd Pappi bevrijd van zijn knellende ringen:


Als pleister op de wonde crème ik zijn handen in en masseer de nu ringloze vingers. Pappi bekijkt zijn handen: 'Blij dat de pijn weg is.' Ik kan op het nippertje voorkomen dat hij de ringen weer omdoet. 'Als je ze weer omdoet, zit je weer met hetzelfde euvel. Ze gaan een kristallen doosje. (in gedachten hoor ik de stem van Donald Jones: Daarin kun je ze bewaren, heel goed bewaren. Dan laat je ze verzekeren voor anderhalf miljoen. Ze liggen in de watten en geen dief kan erbij. en dan telkens even kijken, heel voorzichtig kijken en een zoen. (vrij naar 'Doosje' van Annie M.G. Schmidt). Hond Pop eist de aandacht van opa op. Het moeilijke moment is voorbij.