dinsdag 26 december 2017

PAPPI IN DE PRIJZEN

Indiana Jones alias Q. in  zijn 'jungle': het park van het Zorghuis Tegelen

'Gezondheid loont' is het thema van de fotowedstrijd van Checkpoint, het landelijk maandblad voor veteranen. Drie foto's en een vierde van verzorgster Lieke waar pappi zijn baret draagt, terwijl hij het pad sneeuwvrij maakt voor 'de meisjes van de verzorging, stuur ik in met een begeleidende tekst. Afgelopen week ontving ik een e-mail dat een van de ingestuurde foto's de derde prijs heeft gewonnen. Het was even spannend of Lieke of ik de meubelcheque van de Bommel Meubelen t.w.v. 250 euro in ontvangst mag nemen. Zaterdag voor de kerst ligt het blad eindelijk in het postvak: het is mijn Indiana Jones foto! 

Begeleidende tekst (ingekort door de redactie): 'Als je je op bijna 90-jarige leeftijd nog jong van geest waant en grotendeels de regie over je eigen leven voert, dan ben je gezond bezig. Met hart en ziel schoffelt, harkt en snoeit Q. in het park van het Zorghuis, als een vitale Indiana Jones. Zijn diensttijd heeft deze oud-marinier geïnspireerd om altijd wat van het leven te maken.

Het juryrapport: De fotograaf heeft op een niet-clichematige wijze gezondheid naar voren gebracht. Het is een goede compositie met mooi gebruik van licht. Het toont ook een veteraan van de oudere generaties die bewust actief in het leven blijft staan. Dat is een sterk voorbeeld voor anderen.

Pappi herkent zichzelf pas in het blad als ik hem aanwijs: 'Verrek ja. Gossie.' En: 'Heb ik echt zo'n welvarende buik?' 'Nee, je blouse bolt zo, pa.' Het mooiste van het winnen was Q.'s glunderende reactie op de tekst bij de publicatie in het blad: 'Ik ben jouw held, dat vind ik fantastisch.' Zijn dag kon niet meer stuk. De dagen erna is Q. nog steeds in de wolken en blijft het magazine opengeslagen op tafel liggen. Iedereen mag zien dat hij in de prijzen is gevallen en als ze een handtekening willen: er ligt een ballpoint klaar om te signeren! 

cover

 de winnende foto's

juryrapport