zaterdag 8 september 2018

VRAGEN EN ANTWOORDEN



Een unicum: Seniorita Sigaretje doet voor het eerst mee. De Annies, de tuinman, mevrouw H., Soepterrine, mijnheer Demijne, Roosje, de nieuwkomster van bijna 100!!, Tante Leen, Rakkertje, schuiven ook aan bij 123456789Tieneke. Rijk en Bassie spelen vanuit de achterhoede mee. Net als bij de lopende band van Mies Bouwman somt 123456789Tieneke alles geduldig tig keer hardop. We doen onder andere: welke hoort niet in het rijtje thuis? Het is weer een gedenkwaardige middag. Parate zakdoeken wissen menige lachtraan van appelwangetjes. De opmerkelijkste opmerkingen tussen de vele goede antwoorden, want ze doen het er gewoon om he!

Hart, lever, rug, nieren?
Rakkertje strijkt bedachtzaam over haar buik: 'Wat moet je ermee hè?'
Nogmaals, welke hoort in het rijtje niet thuis?
Dat zeg ik niet. Ha!

Doornroosje, sneeuwwitje, roodkapje en Teuntje?
De Frêle Freule: de overeenkomst is dat het allemaal meisjesnamen zijn.
Het zijn sprookjesfiguren en we zoeken wie er niet bijhoort.
Geloof jij in sprookjes?

Oma, tante, buurvrouw nichtje?
De buurvrouw is geen familie, maar het is wel een leuk mens. Zielig voor haar, nu denkt ze dat ze er niet bijhoort.

Hoeveel poten heeft een spin?
De Frêle Freule denkt aan een fietsspin: twee!
Mijn gekromde hand kriebelt als een spin over het tafelblad.
Oh, nee, vier!
U mag verdubbelen.
Acht heeft een kruisspin er! Ik wist het!

Hoepel aardbei, kiwi, bes?
Soepterrine: aardbei, daar houd ik niet van.

Er wordt voorgezegd, gewaarschuwd en herhaald.
Annie: Het leukste van het spel is de (foute) uitleg. Heerlijk, ik kan hier zo met de slappe lach van genieten!

Vul aan:
Het is niet alles goud …
De Frêle Freule: wat er geleverd is!

Den, eik, beuk, linde?
Seniorita Sigaretje: Die ene boom die ik zoek, zit er net niet bij.
U krijgt een herkansing. Wat zit er in boerenjongens?
Dat weet jij net zo goed als ik, of zijn er tegenwoordig geen leuke boeren meer?
En hoe zit dat eigenlijk met boerenmeisjes. Het verschil zit in de rozijnen en de krenten, oppert mevrouw H.

Wat eet een eekhoorntje?
Wat we voor ze neerleggen op het voederplankje van het vogelhuisje.
Tante Leen interrumpeert en meldt dat ze zojuist het eekhoorntje bij de ingang naast de prullenemmer heeft gezien: een bruine!

Waarom stoppen planten met groeien als de temperatuur daalt?
De tuinman kan moeilijk bij de les blijven.
De sapstroom stopt door de kou.
‘Geen sapstromen meer.’ Signorita Sigaretje komt niet meer bij: ‘Nou, die zijn bij mij allang opgedroogd. Die van jou dan?’ duwt ze me met haar elleboog aan.
Die van mij ook.
We gieren het uit.

Ondertussen legt 123456789Tieneke een vraag die we niet gehoord hebben uit over Swiebertje, Malle Pietje, Bromsnor de veldwachter en Saartje. ‘Daar komt Swiebertje, onze Swiebertje, onze Swieber met zijn uitgestreken snoet …' wordt er gezongen, terwijl de oorspronkelijke versie: daar komt Swiebertje, rare Swiebertje, onze Swieber met zijn uitgedeukte hoed. Wat maakt het uit. We stappen over op herfstvragen waar om de een of andere duistere reden veel drank in voorkomt.

Noem een herfstbloem. Bijvoorbeeld aster, dahlia, chrysant.
Tante Leen hoeft slechts een bloem te kiezen, maar trekt haar schouders op: geen idee.
Ik noem ze op, u mag me nazeggen.
Ik vind ze gewoon niet mooi!

Hoe wordt oktober ook wel genoemd?
Annie maakt het drankgebaar naar de mond met haar hand: de wijnmaand.

Duif - merel - mus - buizerd
De buizerd (drinker in dialect) natuurlijk!
De Frêle Freule: ‘Ik sta al mijn hele leven droog.’
‘Dan zijn bij jou de sapstromen niet op gang gekomen’, grinnikt Seniorita Sigaretje.
Tegen mij: ‘Die houden we erin hè?’
Proest. Zeker weten!