donderdag 17 januari 2019

MAN ZOEKT VROUW



Zijn  vrouw die hem dagelijks bezoekt, is zojuist de deur uit. De zuster leidt François af tot ze wordt weggeroepen door iemand met hoge nood. In de gang loop ik de dwalende François tegen het lijf. Ik haak mijn arm gezellig in de zijne: ‘Gaat u mee?’ Hij kijkt me verweesd aan. Ik zet in: ‘Overal, overal, waar de meisjes zijn …’ Hij valt in: ‘Overal waar de meisjes zijn, daar is het bal voor mij’. We herhalen het liedje vrolijk tot aan de ingang van de zaal. Zo tussen de ‘schuifdeuren’ maak ik bekend: ‘Zoals elke middag presenteren wij het programma: Man zoekt vrouw.’ Gemor en gelach. Met een wijds armgebaar zeg ik tegen François: ‘Kijk eens, allemaal mooie blommen.’ Hij kijkt rond en antwoordt niet echt overtuigend: ‘Jaja.’ Op tafel de achtergebleven Story van Roosje of Soepterrine, met op de cover zonnebankbruine bekende blondines uit de stal van sterrenstylist Leco Zadelhoff.

Ik schik het Nederlandse vlagkussen zo dat het de Franse vlag wordt. Tegen de voormalige leraar Frans: ‘Asseyez-vous, monsieur. Misschien zit hier een mademoiselle van uw keuze bij.’ Een criticaster aan tafel: ‘Die gaat toch weer lopen.’ François bladert losjes in het damesblaadje, staat op en noemt de naam van zijn vrouw. Ik: ‘U heeft groot gelijk. Als je met het mooiste en liefste meisje van de klas bent getrouwd, kijk je niet naar andere dames.’ Hij lacht instemmend, staat op en loopt de gang in waar een van de zusters hem opvangt.