maandag 4 april 2022

DAAR WORDT OP DE DEUR GEKLOPT

vertegenwoordiger

Roos en ik kunnen zo bij de revue. Geregeld doen we tijdens mijn Saarbezoek een mal sketchje. We raakten verzeild in een klucht die zo kon worden toegeschreven aan Andre van Duin, Corrie van Gorp en Frans van Dusschoten. Samen lachen bevordert de gelijkwaardigheid. Een uur na de beautyfarm zoals onze zondagse tutmiddag noemt, zegt ze ineens: 'En nu moeten we wachten, want de vertegenwoordiger van de beautyfarm komt langs.' Roos hutselt mij (ik ben haar bezoek), iets wat ze opgevangen heeft, en de beautymiddag door elkaar. Om de vijf minuten vraagt ze hoe laat het is en verdulleme is die vertegenwoordiger er nog niet. Ze wordt er onrustig van. Ik weet raad: 'Kan het geen vrouw zijn?' Roos: 'Owh, dat zou ook best kunnen. Ik was er gewoon vanuit gegaan dat het een man is, vanwege het beroep he.'

Ik pak een stapeltje tijdschriften uit de krantenbak, loop de kamer uit, sluit de deur en pak het etui met nagellak in de badkamer. Ik klop op de deur. Stilte. Ik open de deur en zeg tegen Roos: 'Als er geklopt wordt, zegt u binnen.' Take 1. Klop-Klop. Stilte. Ik doe de deur open: 'U zou toch binnen zeggen als er geklopt werd?' Roos: 'Klopt. Maar ik heb nog niets gehoord.' Take 2. Ik sluit de deur en klop twee keer hard op de deur. Geen reactie. Ik open de deur en zeg: 'U zou toch 'binnen' roepen.' Zij proestend met de hand beschamend voor de mond: 'Ik was vergeten wat ik moest zeggen.' Take 3. Moi: 'Als er op de deur geklopt wordt, roept u binnen.' Roos knikt dat ze het begrepen heeft. Ik sluit de deur weer en klop drie keer. Stilte. Ik krijg er de lachstuipen van. Met lachtranen open ik de deur. Roos opgelucht: 'Ach fijn dat jij er bent. Ik geloof dat er iemand aan de deur staat. Zou jij alsjeblieft even open willen maken en kijken wie er is?' We schieten beiden onbedaarlijk in de lach als ik haar uitleg wat de bedoeling was. Roos: 'Jij bent net mijn vriendin vroeger, die haalde ook zo'n heerlijke malle dingen uit.'

Waar blijft sidekick Frans van Dusschoten in bovenstaand verhaal vraagt de oplettende lezer zich af. Die wordt gespeeld door de voor haar nieuwbakken verpleger die Roos ('Nooit gezien die man') een meeslepende rol als manager heeft toebedeeld. 

Een Saar snapt wat nodig is!