vrijdag 1 april 2022

KNUTSELEN MET BEPERKINGEN

pierlala

Boeken, blaadjes en internet staan vol met knutselideeën. Ook voor ouderen. Helaas zijn die vaak nog te ingewikkeld voor de dubbel hulpbehoevende doelgroep: dementerend en lichamelijk beperkt. Goed nieuws voor mantelzorgers: ouderen vinden het ook leuk tijdverdrijf om toe te kijken en als hulpje te worden ingeschakeld: zo wordt ongemerkt toch bepaalde motoriek geoefend. Meedoen door te kijken is ook beleven. Als je knutseldingen uit hun eigen jeugd of die van hun kinderen doet, is er vaak instant herkenning. Het levert gespreksstof en afleiding op: herinneringen drijven als vanzelfsprekend boven.

Het knutselpakket is voorbereid en vergt weinig handelingen. Een of twee stappen voor een dementerende

Het knutselpakket sluit aan bij de beleving van de persoon, anders verliest deze al snel de interesse. NB Dikwijls willen mannen meer zinvol knutselen: iets wat defect is repareren bijvoorbeeld. Voor dames moet het vooral niet te kinderachtig uitzien, let hier bij de aanschaf op.

Houd de knutselspullen/gereedschap in eigen beheer in verband met verdonkeremanen en verwondingen (schaar, plaksel opeten, kleine spullen in de mond stoppen et cetera)

Laat vooraf een kant-en-klaar voorbeeld of een fotovoorbeeld zien van het eindresultaat

Samen (kleuren, dessins, materiaal) uitzoeken

Voordoen. Wanneer er geen animo wordt vertoond om te participeren (dat mag natuurlijk!) kun je iemand triggeren door het op tafel te laten liggen. Soms heeft iemand gewoon meer tijd nodig om het inzicht te krijgen.

Het geknutsel moet niet te lang duren. De aandachtspanne is vaak kort. Las eventueel een intermezzo naar aanleiding van de gespreksstof in. 

Klaar? Naam erop zetten of laten signeren! Dit heb ik gemaakt, geeft de persoon een goed gevoel en voorkomt dat een ander het claimt.

Afbeelding: Muizentrapje of zoals we dat vroeger noemden: een pierlala of harmonica vouwen. Voorgesneden repen en vellen papier op tafel leggen. Vroeger moest je de repen zelf knippen, vouwen of scheuren. Persoon kan vel papier en repen 'bewaken', vasthouden, aangeven en aanpakken, sorteren. De vouw aanscherpen door er met de hand over te wrijven. Spontaan van twee repen een muizentrapje friemelen.

Een Saar snapt wat nodig is!