vrijdag 22 april 2022

BEAUTYFARM

spiegelkastje

De parfum, rollertjes (ouderwetse krulspelden), puntkam (toupeerkam), haarborstel, nieuwerwets schuim, Wella haarlak, gelaatscherm (voor tijdens het sprayen; erg in trek om vast te houden), handspiegel, masker, wegwerpwashandjes, wegwerphandschoenen, handdoeken voor de sfeer, gezichtslotion, lippenstift, rouge (niet bij de hand: kneepjes in de wangen), wenkbrauwenpotlood en een doos tissues zijn op tafel uitgestald. De spullen leveren altijd gespreksstof op.

'De beautysalon is geopend', roep ik in het rond. Verwonderde blikken: wat gebeurt daar allemaal. 'Zijn er liefhebbers voor kappen, touperen of snorharen scheren?' Bertha schiet in de lach: 'Da's voor de heren.' Ik bestudeer haar bovenlip opzichtig. Plagerig: 'Nouwww, ik zie wat poezenhaartjes.' Grinnikend: 'Mallerd met je poezenhaartjes.' Moi van onderuit knipogend: 'Poezenhaartjes zijn het dons tussen neus en lippen.' Bertha bevoelt haar gezicht: 'Poezenhaartjes klinkt wel veel leuker dan snor. Moet ik een afspraak maken voor de beautyfarm?' Mijn arm zwaait uitnodigend naar de voor deze gelegenheid aangepaste kappersstoel. Zij, als ze zit: 'Uh, Ik kom van de boerderij, dus vandaar farm en niet salon dat is stads.' Moi: 'Dan heb ik na afloop nog een verrassing, want wat hing daar vroeger in de gang?' Ze wil het nu zien. Ik troon haar mee naar de vestibule waar een op bewerkt hout gespijkerde spiegel hangt met aan weerszijden twee kledingborstels en een kammenbakje eronder voor de laatste afwerking en een keurende blik als je naar buiten ging of naar binnenkwam - geen idee of het een speciale naam heeft. Bertha herkent het onmiddellijk: 'Dat was voor de poezenvacht.'  Zo grappig.  

Een Saar snapt wat nodig is!