zondag 20 januari 2019

SNIPPERDAG


December hangt van feestjes aan elkaar. Pappi is verwend met veel visite en heerlijke avondjes. Het kalenderblad voor deze voor het gros traditionele zondag-bezoekdag in januari is onbeschreven. Hij belt me op: 'Kom jij vandaag?' Ik kan hem eraan herinneren dat ik gisteravond pas laat bij hem vertrok, maar dat zal zijn kortetermijngeheugen niet bevestigen. Ik heb andere plannen en beslis: 'Vandaag heb je vrij.' Dat hoort zich leuker aan dan 'Er komt niemand'. Pappi grinnikt schalks: 'Da's een goed idee, het was allemaal best wel druk de afgelopen tijd. Kan dat zomaar?' Ik ferm: 'Het jaar is net begonnen. Je hebt een volle snipperkaart.' Pappi opgewekt: 'Dan neem ik vandaag met jouw toestemming verlof op.' Zo zie je maar. Een leugentje om bestwil is soms beter dan de waarheid. Nu heeft hij een fijne vrije dag in plaats van een zielig en eenzaam gevoel.