dinsdag 21 april 2020

APPELTJES VAN ORANJE


'Oeh, de balletjes van Oranje', giert de Witte Dame het uit.

Het leven hoeft niet altijd groots en meeslepend te zijn. Huiselijkheid is in tijden van anderhalve meter afstand houden net zo fijn. De playlist Zorghuis Engelstalig vult de huiskamer met nostalgische knusheid. Bewoners zijn wat aan het prullen: handtas uit- en inruimen, post sorteren, lezen, haren kappen, telefoneren en de administratie doen. 't Maggimaedje snurkt. Onder andere Patsy Cline, Jim Reeves, Gene Pitney, Patti Page, Trini Lopez en Doris Day zorgen voor tappen in de mannenhoek, zingen, neuriën en de voetjes van de vloer. 'Precies de juiste muziek uit onze jonge jaren', laten de Witte Dame, Sjimmie en Mijnheer Demijne weten. De vingertrommelende Tante Leen en wiegende Tante Poes: 'Niet uit onze jeugd, maar helemaal onze smaak. 

De dames schilderen de sinaasappeltjes in wording. Valencia lalalalalalalalalala. Lol. De Witte Dame plakt de uit de tuin geplukte buxussteeltjes met blaadjes eraan. De tuinman: 'Wat moet ik doen?' Moi: 'Jij bent de voorman die de meisjes van het atelier aan het werk moet houden.' De tuinman: 'Maar WAT moet ik dan doen?' Moi lachend om de intussen giebelende 'meisjes': 'Mij lijkt dat je je handen vol hebt om je harem in het gareel te houden.' De tuinman mag ze voor de foto tonen. De Witte Dame giert het uit: - 'Oeh, de balletjes van Oranje.' Tante Poes et Moi maken er met naald en draad een lusje aan (de kerstbalhangertjes zijn zoek) en Tante Leen hangt de sinaasappeltjes in de boompjes. 'Zijn het er niet te veel?' vraagt de Witte Dame. Moi: 'Wanneer er appeltjes van Oranje overblijven, maken we van de schattige kleintjes oorbellen. We dollen wat. 

Mutti heeft niks met het Koningshuis en het geknutsel vindt ze truttig en voor kleuters. 'Toch niet op mijn 98ste!'  werpt ze tegen. Honend: 'En Koningsdag wordt geeneens gevierd.' Wij geven geen sjoege. De lege boompjes worden steeds gevulder en mooier. Mutti geeft haar verzet op. We doen alsof we niet merken dat ze steeds dichterbij schuift en meehelpt om de sinaasappeltjes mooi te verdelen over de vier boompjes. Als de verzorgsters complimentjes geven, trekt ze vlug een boompje naar zich toe. Ik schud mijn hoofd van laat-maar tegen Tante Leen die wil uitvallen tegen Mutti omdat het niet haar verdienste is. Wijs, laat ze het erbij. Tante Poes, ook trots op het eindresultaat: 'Maak er maar een foto van en stuur die naar het Koningspaar. Dan komen ze vast bij ons op bezoek.' Mutti verbijt haar royale commentaar. Wanneer ik mijn duim opsteek, geeft ze me een lachende blagensnuit. Onze Crea Bea's nodigen met een appelblosje op de wangen bij deze koning Willem-Alexander (53) - 'zoooooon leuke jongeman' - hartelijk uit om de 27ste op de thee te komen. Gekscherend: 'En dan zonder Maxima hè.’


Voor elke tafel een Oranjeboompje voor Koningsdag



sinaasappeltjes van zoutdeeg


De bijbehorende foto's van pappi's huisgenoten vind je op Facebook Zorghuis Tegelen