donderdag 23 april 2020

STUNTEN

'Maak even een foto van me.'

In de Sinterklaasweek van 2019 hing Pappi's leven aan een zijden draadje door hartfalen. En van je helaholahouderdemoedmaarin pakte Pappi de draad weer op. Ondanks dat Pappi zich de laatste tijd 18 waant, wordt hij er niet jonger op. De lekkende hartklap blijft door slijtage openstaan, met als gevolg o.a. kortademigheid bij inspanning. Ook de hartpompfunctie van de 92-jarige wordt steeds minder krachtig.

Maar Pappi blijft vrolijk en waant zich jong. Zo jong dat hij 's avonds voor een ommetje zijn wandelstok ter ondersteuning vergeet. Slof, zwalk, zwabber ... vallen is van alle leeftijden en kan je overal gebeuren. Pappi maakt een duikeling in de gang. Hij breekt de val als een ware stuntman en komt er met een geschaafde elleboog en vier hechtingen (vanwege hevig bloeden) in zijn hand goed van af.

Pappi, stoer aan de telefoon: 'Ik heb een stunt uitgehaald. Je wilt niet weten hoeveel zusters en dokters uit het ziekenhuis bij mij zijn geweest. Maar ik heb geen pijn en nergens last van.' Moi grinnikend: 'Sommige mensen doen ook alles om aandacht te krijgen.' Pappi kan er ook mee lachen: 'En het mooie is: nu heb ik drie wandelstokken!' 

Het leven is voor iedereen eindig. Pappi loopt op zijn laatste benen. Het zou mooi zijn wanneer hij door de extra medicatie en de uitstekende verzorging weer verlenging krijgt en nog kan genieten van zijn favoriete jaargetijden: de lente en de zomer.