donderdag 24 maart 2022

COSTA DEL SOL

strohoeden


18 graden op het verdekte terras waar zes seniorita's goede zin krijgen door de lentezon. Seniorita 1 schuift zo vaak met de zon mee dat het een stoelendans wordt. Seniorita 2 blijft liever plakken in haar stoel: 'Ik zit goed zo. Het voelt alsof ik weer overwinter aan de Costa del Sol. Dat hoeft ze geen twee keer te zeggen. Olé! Ik pak mijn senioren playlist erbij en voor je het weet wordt er meegezongen en gesjoenkeld op zomerhits van weleer. Ik maak er een anekdotisch kwisje van met vragen over de artiesten en liedjes om de dames aan de praat te krijgen. Seniorita 3 pendelt tussen terras en voordeur; zij verwacht zoals elke dag tevergeefs bezoek.

Seniorita 1 tegen mij: 'Dat mag je hier elke zondag komen doen, wat een uitbundigheid.' Het is donderdag, maar dat laten we in het midden. Seniorita 2 heeft last van de 'Spaanse' zon in haar ogen, maar wil niet verplaatst worden. Ik pak een magazine van tafel en reik met mijn arm zo hoog dat er schaduw op haar gezicht valt. Zij steekt lachend de duim omhoog: 'Zo houden!' Moi (seniorita 6 jaja): 'Zo stond vaders vroeger met de antenne op het dak.' Het wordt een van de sketchjes in de trant van Toon Hermans: perfecte timing, pretoogjes en lijzig ritme. De lachband hoeft niet gestart te worden. De seniorita's drogen de lachtranen met hun in de boord van de mouw gefrotte zakdoek. Iedereen wordt voorzien van een flamboyante strohoed of sportieve zonneklep. Seniorita 4 staat na het uitdelen weer op voor een dansje: olé!  

Een vrijwilligster (dame 5) betreedt het terras met versnaperingen. Seniorita 2 (moeder van 15 dochters volgens eigen zeggen) met de hand schuin voor haar mond aan mij vragend: 'Is dat er een van mij?'  Een Surinaams gezegde luidt: waar de dood is, moet gelachen worden. Het was een onverwacht zonnige en vrolijke gelegenheid die onbedoeld een afscheidsfeestje bleek. Voor de seniorita die mij van meet af aan zuster Maria noemde, viel 's nachts onverwacht het doek. Ze had vast een vrijkaartje ontvangen om zich bij haar grote liefde die ze zóóó miste te voegen.

Een Saar snapt wat nodig is!