maandag 14 maart 2022

HET ONDEUGENDE NACHTHEMD

ringella slaapmode
Ringella nachthemden: modieus, comfortabel en zacht


Spruiten zorgen voor borrelbuikjes. Zo ook bij de welopgevoede Aggie. Winderigheid zit haar in de weg. Wanneer ze opstaat uit haar leunstoel, verlaten bromgeluiden haar derrière. Schichtig kijkt ze me aan: 'Pardon, dat is niet beschaafd.' Moi de schouders ophalend: 'Tegen spruiten kan niemand op. Laat maar waaien, dat lucht op.' Een luide knal volgt. Je kan het maar kwijt zijn. Ik pak haar nachthemd dat over een stoel hangt en waai er overdreven de spruitjeslucht mee weg. Ze is opgelucht dat windjes laten mag en moet er heel erg om lachen: 'Kom we lopen even naar een andere kamer, tot de lucht geklaard is.' Prutteldepruttel.

We doen een drankje in de gezamenlijke huiskamer. Als de bodem leeg is, wil de teruggetrokken Aggie terug naar haar kamer. Ik pak het nachthemd dat ik in het korfje van de rollator had gestopt, wandel vooruit en zwaai als een torero* (en torero roepend) met de rode lap naar haar. Ze laat de rollator los en beeldt speels met haar wijsvingers stierenhorens uit. Het knettert weer. Moi theatraal: 'Pas op, houd de rollator in bedwang anders rijdt-ie zonder u weg.' Ze giert. We zijn vrolijker dan vrolijk.

In haar kamer doet een van te voren geprepareerd operettelijstje mij walsen met het nachthemd. Met mijn stoffen partner zwier ik tussen de meubels door. Mevrouw vindt het geweldig, ondanks dat ze zelf niet meer kan dansen; enkele coupletten meezingen en lichtjes deinen kan ze wel: 'Heerlijk, mijn moeder zou ook zo'n malligheid uithalen.' Wanneer het tijd is voor een middagdutje - voor haar: schoonheidsslaapje ('Hou op, ik kom niet meer bij') - leg ik het nachthemd onder de wol, de lange mouwen als armen bovenop de dekens. Ze giechelt: 'Daar lig ik dan. Mogen mijn armen boven mijn hoofd?' Ik leg de mouwen omhoog op het kussen en maak er een gaapgeluid bij. Op haar verzoek gaan de mouwen ook naar links en rechts, gekruist en wat al niet meer. Zij lachend en genietend: 'Ondanks dat ik niet meer zo beweeglijk ben, voelt het alsof ik het zelf doe. Maar vooral ben ik nu moe.' 'Dan ruim ik even op' hoort Aggie al niet meer. Het gepruttel maakt plaats voor zacht gesnurk. 
*Waarom torero in plaats van toreador? Een toreador is een stierenvechter te paard.     
           
Een Saar snapt wat nodig is!