zondag 17 oktober 2021

JUFFROUW SAARTJE

Mijn beide ouders konden verfijnd koken. Mijn moeder (inwonend kindermeisje bij een notaris) leerde het van haar vriendin die er kokkin was. Pappi liet zich in Indonesië door de lokale bevolking de fijne kneepjes voorschotelen. De belangrijkste lessen om een heerlijk maal op tafel te zetten zijn vooral: verse ingrediënten bereiden met liefde en aandacht en neem alle tijd. Mooi opgediend doet een mens helemaal watertanden.

Ik houd van designinterieurs, maar authentiek vroeger kan me zeker bekoren. Het brengt me terug naar mijn zorgeloze jeugd. Als Saar mag ik mijn schort voorbinden in een enorme keuken van een met kunst overladen monumentale boerderij waar je bij binnenkomst totale liefde voelt. Een voor(ge)recht. Een heerlijk op-mijn-plek-gevoel overvalt me wanneer ik met potten en pannen en een opeenstapeling van serviezen om uit te kiezen in de weer ben. 'U past hier', bevestigt de bereisde bewoner. Zullen de geërfde kookkunsten hem kunnen bekoren? 

Uit de serie: zoveel zorgen, zoveel hart&humor verhalen