zaterdag 24 maart 2018

MYSTERY GUEST



Met de wachtlijsten voor verzorgingshuizen biedt de een zijn dood, de ander eindelijk een eldorado. De vers binnengekomen heer G. kijkt met zijn boezemvriend die verdacht veel weg heeft van de vertolker van Bassie, in de recreatie de kat uit de boom. Ik stel me voor als de dochter van de tuinman, dat beklijft beter dan mijn naam. Daarbij geef ik aan dat meneer het mannengehalte opvijzelt. 

De twee doen me enigszins denken aan het komische duo Johnny en Rijk. Meneer G. speelt Rijk, de aangever die de lach moet inhouden, wanneer Johnny de grappen uitserveert. Bassie is de vitale gangmaker en de prater van de twee: 'Dat er hier veel dames rondlopen [ik dacht voorwaar dat hij chickies ging zeggen], was ons al opgevallen. Rijk krijgt het hier wel naar zijn zin.'  Een eensgezinde knik. 'We kennen elkaar al meer dan 90 jaar. Exact hier in de voormalige bewaarschool hebben we ons als ventjes van vier in de zandbak vermaakt. Met het uit die kleuters ontstane vriendenkwartet hebben we, och jongens, zo'n schik. J. is ons kortelings ontvallen. De vierde, nu dus derde, man woont zelfstandig. Rijk heeft al in menig bejaardenoord vertoefd.' Bassie noemt ze vlot allemaal op. 

Ik: 'Verkast u zo dikwijls om zodoende bij elkaar te komen wonen?' Rijk staart naar de handpalmen in zijn schoot, blikt opzij naar zijn buurman.  De ondeugd straalt van de kwajongens op leeftijd af. Bassie trekt het jasje van zijn maatkostuum strak en gaat er recht voor zitten: 'Kijk, mevrouw het zit zo. Alle locaties zijn door ons op ontspanningsmogelijkheden getest. We houden van reuring en van Duitstalige muziek. Daarom willen we juist NIET bij elkaar wonen. Het Zorghuis is fameus om de vele activiteiten en waar ik woon is om de twee weken wat te doen. Zo verdubbelen we het aanbod. Als er bij mij entertainment is, komen de jongens naar mij. Maandagavond speelt hier in het Zorghuis bijvoorbeeld een mondharmonicagroep. Reken maar dat wij met zijn drieën van de partij zijn.' 'U bent eigenlijk een mystery guest die locaties test', vat ik het samen.  Besmuikte lol. Dat belooft wat! Onder ons gezegd en gezwegen voorspel ik een comeback voor de nieuwe Johnny en Rijk in de gedaante van moppentappers. Om je te bescheuren!