vrijdag 29 mei 2020

MET BALLEN


De bewoners zitten vol verwachting aan tafel voor het middagmaal. Flauwekul tijdens het uitserveren van de soep. 'Wilt u een hartig kopje kippensoep?' vraag ik. Het vaakst gegeven antwoord op soep is: 'Een half kopje is genoeg.' Waarop ik dan weer motiverend commentaar geef om ze toch aan een volle kop (vocht) te krijgen. Van Grietje die niet zo'n vleeseter is, krijg ik te horen: 'Is het  bouillon of zit er ook vlees in?' Moi: 'Ik kan de kippensoep opscheppen als heldere bouillon of met ballen.' Thoornaar, de man van de meest gevatte one-liners: 'Dan is het geen kippensoep, maar hanensoep!' Zo leuk! Bij de volgende eter leen ik het schijnbaar belegen, maar mij onbekende, mopje: 'Wilt u kippensoep of hanensoep?' Mutti sputterend: 'Nog nooit van gehoord. Dat hoef ik niet.' Moi: 'U lust vast een kopje kippensoep. Maar ... weet u eigenlijk het verschil tussen kippen- en hanensoep?' Ze trekt een pff-gezicht. Ik leg het uit. De pittige mutti, toegeeflijk het kopje aanreikend: 'Dan doe maar een klein beetje hanensoep.' Thoornaar lacht en wijst: 'Die mevrouw heeft ballen!'