zaterdag 1 januari 2022

IK BIN VAN JANSE

Het was een feestmaand vol extra aandacht en lekkernijen die in het nieuwe jaar voortduurt. Sinterklaas, kerst en in zorghuiselijke kring heffen we de glazen op 2022. Mijnheer Janse wordt morgen 99, zijn tafelgenoot bereikte vandaag de 80. Janse schampert leuk: 'Broekie, die komt pas kijken.' Mijnheer Janse wil graag de overtreffende trap zijn: ik bin van Janse en dat wil ik weite, ik bin zoë gruëts ... Tijdens de nieuwjaarstoost klinken we met de woorden: 'U gaat voor 100 op de teller toch? Wat zeg ik: voor de oudste Janse!'  Daar heeft hij wel oren naar. De zuster weet toevallig dat de oudste achternaamgenoot 106 en één dag is geworden. Janse: 'Dat is veel te lang, daar ga ik niet op zitten wachten.' Moi voorstellend: 'We zouden een beetje kunnen foetelen door de regels te versoepelen. Bijvoorbeeld wat 99'ers OEPS! van de lijst schrappen, dan staat u in no time bovenaan. Janse floept er zonder nadenken met een royaal armgebaar alsof hij deze bijna eeuwelingen gratie verleent, uit: 'Gum ze maar uit.'

een Saar snapt wat nodig is!