zondag 2 januari 2022

GENERALE

Mevrouw maakt zich best zenuwachtig voor haar verjaardag. Nergens voor nodig, want haar kinderen hebben alles geregeld van boodschappen tot nieuwe kleding. Het is meer dat ze niet weet wat te verwachten en of anderen tevreden zijn. De poets heeft zelfs geboend en de volle koelkast bevestigt dat alles in huis is. Mevrouw is echt een schat, maar door haar verstrooidheid onzeker. Moi: 'Zullen we net als bij een musical uw verjaardag repeteren?' Ze weet niet wat ze er zich bij voor moet stellen, maar stemt in. Tijdens de generale geniet ze van wat zij 'zo'n verwennerij' noemt.

Ballonnen worden opgepompt en op kerstbalgrootte in de van kerstversiering ontdane kerstboom gehangen. Met de  ballon die uit de boom buitelt spelen we eventjes volleyballon, want ... we moeten verder met het programma. Een afgescheurde slinger van crêpepapier krijgt een tweede kans als boa. 'Veel te sjiek voor mij', sputtert ze, de boa schikkend om haar hals, voor de show tegen. De overige smalle regenboogslingers hangen we samen in de boom. De postbesteller levert (hoe toepasselijk) een vroege verjaardagskaart af die mag pronken op het dressoir. 

Na de handengymnastiek worden haar handen gemasseerd met Dove; zo zijn ze voor het handen schudden op haar verjaardag zacht en soepel. Zij zich Gordons komische uitspraak herinnerend: 'Dove voor doven.' We moeten er samen om grinniken. Uit al haar kleding zoeken we een blouse voor haar uit - ik schuif natuurlijk de blouse naar voren die de dochter voor haar heeft aangeschaft. Ik kap haar coupe in voller model en blush lichtjes haar wangen. Moi: 'Op uw verjaardag straalt u op de foto.' Ik zet 'Lang zal ze leven' in en zij valt in en wijst naar zichzelf. Om de generale echter dan echt te laten lijken, oppert mevrouw om één gebakje op te offeren. Om straks haar nieuwe kleding te beschermen, doe ik haar een wit linnen servet voor met de uitleg: 'Sjieke mensen dragen servetten.' Mevrouw: 'Wat een verwennerij valt mij toch ten deel.' Ze bedankt me zo vaak dat een mens er verlegen van zou worden. Zij: 'Echt, ik kan niet jariger worden dan met jou hier nu. Dankjewel lieverd, ik voel me heel speciaal.'

Een Saar snapt wat nodig is!