zaterdag 18 december 2021

SISSI

Mevrouw stelt zich voor als Greetje Garbo. Ik heb een paar seconden nodig om de verbasterde naam tot me door te laten dringen. Zij grinnikt om mijn verwarring, want dat betekent dat ik mijn filmklassiekers ken. Moi plagend: 'van Greetje uit de Polder of ... Greta Garbo?' Greetje gooit haar haha hoofd achterover: 'Dat had ook gekund. Nee, mijn vader was dol op Hollywoodsterren. Ik heet echt Greta, maar Greta klinkt zo dik en ik ben van geringe omvang. Vandaar.' 

De tv-aansluiting is uit de muur getrokken. Greetje nuchter: 'Draadloos werkt hier schijnbaar niet.' Met het oog op kerst vertel ik op gepast tempo de finesses van de vrolijke variant op Sissi's leven met een vleugje Zwitserse Heidi vanwege opa op de berg en Greetjes eigen woelige leven. Ademloos hangt ze aan mijn lippen. Vooral de onvoorwaardelijke liefde, de Schwiegermutter ('De heks'), de uitbundige bruiloft en de met gouddraad geborduurde sleep van 16 meter van de geromantiseerde versie vinden bijval. Dat uur is haar leven een sprookje. Ze gaat zo in het verhaal op dat ze Sissi IS: 'Het moet zijn gebeurd toen ik met mijn man naar Oostenrijk op vakantie ben geweest dat Frans Josef verliefd op me is geworden. 'Moi: 'Elke man moet verliefd op u zijn geweest.' Ze straalt: 'En ... we leefden nog lang en gelukkig.'

Mijn stem benodigt smering en ook voor Greetje is het tijd voor een glaasje. Tijdens het thee zetten, rommelt ze wat in de stapel kranten: 'Ik kan de bewuste pagina niet meer vinden, maar ik heb een nieuwtje voor je. Romy Schneider is dood. Ze is van een plezierjacht gevallen. Of het een ongeval was? In ieder geval scheen ze tipsy te zijn geweest. Triest hoor, zo'n lief jong meisje. Ach ja, we hoeven er niet triest van te worden, we kennen haar tenslotte niet persoonlijk. Ik mag mezelf wel een schouderklopje geven dat ik al zo oud ben. Heb ik het toch goed gedaan in mijn leven: nooit gedronken of gek gedaan.' Moi, herstellend van zoveel gossip: 'Dat heeft u zeker.' Dollend: U kunt zo op het witte doek als ...' Greetje valt me lachend in de rede: 'Niet als een jong grietje.' Moi: 'Als een van de Golden Girls.' Dat vindt ze mooi.

Een Saar snapt wat nodig is!