dinsdag 8 februari 2022

LICHT UIT, SPOT AAN

Het is zo fijn dat mijn cliënten van ongeveer hetzelfde bouwjaar zijn als mijn ouders en hun kinderen van mijn leeftijd. Ik ken het tijdsbeeld van de ver achter ons liggende decennia. Mevrouw is slecht ter been en woont voorgoed in een bejaardencentrum. Op gezette tijden, wanneer alles haar vreemd voorkomt, wil ze naar haar overleden moeder die ze lang verzorgd heeft. 

Ter afleiding spelen we kijkcijferkanon Eén van de acht. Met good old Mies heb je meteen gezelligheid binnen. Ik zet de fauteuiltjes tegen over elkaar. Dim het licht en doe de schemerlamp aan. Ik speel Mies Bouwman, mijn cliënte is de kandidaat die gaat voor de hoofdprijs. Ik heb nog net geen microfoon in de hand. Eerste vraag: 'Waarom wilt u naar huis?' Ze krijgt drie opties ... waaraan ik een positieve draai kan geven.

a) u wilt voor uw moeder gaan zorgen

b) u voelt zich opgeborgen

c) u mist een warme knuffel 

De antwoorden zijn op de actuele situatie aangepast:

a) u heeft fantastisch voor uw moeder gezorgd. Ze is met een glimlach om haar mond naar de hemel gevlogen.

b) omdat uw kinderen zoveel van u houden, vinden ze het fijn dat u niet alleen bent, goed verzorgd en verwend  wordt

c) U heeft gewonnen! Gefeliciteerd! Ze mag een bonbon uitzoeken (het gaat om het gebaar hè) en een knuffel

Het toneelstukje dat we opvoeren, maakt onderwerpen bespreekbaar en zorgt ervoor dat het prangende naar-huis-onderwerp lichtvoetig besproken wordt of naar de achtergrond verdwijnt) en de zinnen worden verzet. Mevrouw, voordat ik vraag drie kan stellen, enthousiast:  'Ik ga door hoor!' Ik houd lachend de spanning erin: 'Weet u het zeker?' Zij beslist: 'Ja, Ik ga door. Door naar de lopende band.' Ik verwachtte dat zij het vliegtuig en de daarbij behorende vliegreis (destijds een hoogtepunt in je leven) zou opnoemen. Zij zei echter: 'Dan kan ik dat vermaledijde ding weg doen.' Ze wijst naar haar rollator. Waarmee ze bedoelt: als ik weer loop als een kievit, dan kan ik naar huis. Ander onderwerp! We eindigen de korte quiz met het opsommen van de artikelen op de lopende band. De vermoeidheid slaat toe bij mevrouw. Mooi! Ze zegt: 'Als jij naar huis wilt gaan? Vind je het erg om de rollator voor me in de stalling (badkamer) te rijden? Ik ga naar bed.' Wanneer ik uit de badkamer kom, zijn haar oogjes al toe. 


Een Saar snapt wat nodig is!