dinsdag 1 februari 2022

BOODSCHAPPEN DOEN

Als jonge jongen was hij als winkelbediende in dienst bij een zaak voor comestibles, kruideniers- en grutterswaren. Op zijn oude dag is Johan veel vergeten, maar levensmiddelenzaken als Gegro en Ziezo (later Edah), A & O, Vivo, Coop, de Spar, de Gruyter en Albert Heyn liggen nog in zijn versschap. Bij de Jumbo nemen we een blauw boodschappenmandje; de voorloper van het winkelkarretje dat NIET in zijn systeem zit. De gaten in zijn geheugen worden opgevuld door bruine bonen van Hak, Douwe Egberts gemalen koffie, Verkade biskwietjes, pakjespudding en één (hoe bescheiden) flesje 'Heinekes'. Johan hamstert alsof we midden in de hongerwinter zitten. Het inmiddels topzware mandje zet ik naast de leestafel waar we een kopje koffie kunnen nuttigen. Hij: 'Oeh, Jan Hagel!' De pauze zit erop.

Ik haal een winkelkarretje om het loodzware winkelmandje in te zetten; gemak dient de mens nietwaar. Johan pakt werktuiglijk de potten Hak uit het mandje en zet ze terug waar ze stonden. Hetzelfde gebeurt met de koffie, koekjes en pudding. Wanneer hij klaar is met vakkenvullen, keurt hij het koffieschap vanaf een afstandje. Vol verbazing volg ik zijn verrichtingen die er als gestampte pot inzitten. Hij herschikt de rij en vraagt om een stofdoek. Ik kan een glimlach niet onderdrukken: een stofdoek om de deksels te laten glimmen. Tja, de omloopsnelheid van een vroegere buurtwinkel zal heel anders zijn geweest dan het huidige gestroomlijnde en uitgekiende supermarktassortiment. 

De vooraf ingeseinde supermarktmanager komt hem wanneer Johan klaar is, complimenteren: 'Waren al mijn vakkenvullers maar zo secuur. Interesse in een bijbaan?' Johan glundert. Hij vindt het wel welletjes geweest: 'Ik ben al op mijn dertiende begonnen ...' Johan raakt niet uitgepraat, maar we moeten verder. Het ene flesje bier wordt samen met wat boodschappen aan de kassa afgerekend. Dat heeft de man dubbel en dik verdiend. Katsjing!

Een Saar snapt wat nodig is!

* comestibles (delicatessen, fijne eetwaren), kruidenierswaren (houdbare en houdbaar gemaakte voedingsmiddelen zoals suiker, koloniale waren (specerijen en dergelijke.