donderdag 10 februari 2022

PRINSESSENLEVEN

voor een dag prinses

In de mahoniehouten boekenkast staat Amalia voorop. Moi: 'Zou een prinses het zwaar hebben?' Edith: 'Och, dat weet ik niet. Verplichtingen versus luxe, denk ik.' Moi: 'Zou u vandaag een prinses willen wezen? Dan ben ik uw hofdame.' Edith: 'Ik heb niets beters te doen. Uh, krijg ik dan een vaatwasser, want ik haat afwassen.' Edith wordt van top tot teen in de watten gelegd. Ze gaat zo in haar rol op dat wanneer ze moet gaan verzitten voor het kopje koffie op de salontafel, ze hooghartig zegt: 'U mag mij de koffie aanreiken.' Ze schrikt zich een koninklijk hoedje zo gemakkelijk gaat verwend doen haar af.

De haren worden gekapt, haar gelaat krijgt een kamillemasker ('Heerlijk die warme doek tegen mijn gezicht'), haar nagels roze gelakt.  De gemasseerde voeten - 'Heb je ook van die massagehamertjes?' - worden na een badje ingesmeerd. 'Je hebt gouden handjes', hoor ik meermaals. Edith is ontspannen en geniet zichtbaar als prinses-voor-een-dag. Als finishing touch een vleugje kersenrode lipstick op haar lippen en blusher op haar wangen. De geïmproviseerde beautysalon wordt gesloten. 'Ik ga de lege kopjes naar de keuken brengen', zeg ik. 'Ik loop mee', zegt ze, 'ik voel me zo jong dat ik mijn leeftijd omdraai [29]. Edith is goed geconserveerd gebleven en toch heeft de schoonheidsbehandeling zichtbaar effect. Ik kniel als Assepoesters prins met de zwarte molières voor haar neer. Ze lacht en lacht en laat me begaan. Statig rechtop en met een stralende oogopslag schrijdt ze achter de rollator naar de keuken om te checken of ze echt een vaatwasser heeft gekregen [die heeft ze al jaren] en echt de vaat niet meer hoeft te doen.

De dag erop ben ik weer bij haar. Ik vraag naar de bevindingen van haar royalty dag. Edith ontkent ALLES. Vlug voegt ze eraan toe: 'Maar het klinkt goed, daar heb ik wel oren naar.' Ze leunt achterover in haar stoel en wiebelt met haar voeten. Jaja, vergeten. Ditmaal geen beautysalon, maar de garderobe uitzoeken voor koninklijke gelegenheden zoals recepties, thé complet en defilés. Weer gaat ze er helemaal in mee. Gek genoeg herinnert ze zich wel dat ze een vaatwasser heeft 'gewonnen'. Ze zet haar rollator in de hoek van de huiskamer. Edith gehaaid: 'Gezien de omstandigheden ... en als het niet te veel gevraagd is, zou ik mijn karretje graag omgeruild zien voor een koetsje. Dat past beter bij een prinses. Het liefst een wit koetsje met een wit paardje ervoor.' Moi, zowat in een deuk van het lachen: 'Prinsessen die vragen worden overgeslagen?' Ik heb haar nog nooit zo vaak en gul horen lachen.'

Een Saar snapt wat nodig is!