vrijdag 25 februari 2022

NIVEA MEISJE

covergirl, glossy, iris apfel,
Stijl kent geen leeftijd, aldus Harper's Bazaar covergirl Iris Apfel

Ieder mens houdt van positieve aandacht. Bejaarden in het bijzonder. Van elk Saarbezoek probeer ik een event te maken. De elegante Aleida ziet er altijd uit om door een ringetje te halen. Ik hoop haar een plezier te doen met plaatjes van veelzijdig stylicoon Iris Apfel die net als zij in 1921 het licht zag. Voor aanvang van het nepinterview krijgt Aleida mijn Apfel-zonnebril op haar neus, waar ze vrij snel mee in haar handen speelt. Met de blocnote op schoot en de ballpoint in de rechterhand vuur ik vis-à-vis vragen op haar af. Over 'Wat is haar geheim om zo mooi oud te worden?' raakt ze niet uitgepraat. Ik kan er breedvoerig over schrijven, maar het komt erop neer dat ze zweert bij het authentieke blauwe Niveau blik (sinds 1925). 'Een wondermiddel voor alles en nog wat. Zelfs voor leren fauteuils: Da's ook huid.'

Dat iemand van haar leeftijd zoveel aandacht genereerd met haar perkamenten uiterlijk, vindt ze intrigerend. Moi aandikkend: 'U heeft het lijntje van een covergirl. 'Ik heb altijd een karig dieet gevolgd met niets TE. 'Overdaad schaadt. Met alles', klinkt het wijs. Zij kan het weten. Moi: 'Dus je niet volstoppen en vooral gevarieerd eten. Zij: 'Ik heb het niet alleen over voeding alleen. Ik bedoel ook niet te gek doen.' 

Moi vleierig: 'U bent ook fotogeniek. U zou de Nederlandse Iris Apfel kunnen worden.' Dat vindt ze zwaar overdreven, maar ze zou best het gezicht van Nivea willen worden. Moi: 'Zal ik de directeur van Nivea eens proberen te bellen en vragen wat hij ervan zou vinden als u HET Nivea meisje van 2022 zou worden? De bescheiden Aleida schikt rechtop alsof ze de mogelijkheid afweegt. Omdat ze niet van uitbundigheid houdt, had Ik verwacht dat ze mijn malligheid zou wegwuiven. Echter het vooruitzicht om als Niveau meisje in de spotlights te staan en een glossy te sieren doet haar ogen glinsteren: 'Als je dat voor elkaar kunt krijgen ...' '... mag ik uw persoonlijk assistente worden', vul ik in. We schaterlachen, desalniettemin zie ik aan haar verwachtingsvolle gezicht dat het haar menens is.

Een Saar snapt wat nodig is!