dinsdag 3 maart 2020

VROLIJK PASEN

Lol!

Elke middag staat pappi met de snoeischaar in de hand en de grijsblauwe werkjas aan klaar om naar buiten te gaan. Vanwege de aanhoudende regen en gure kou moet ik hem telkens teleurstellen. Hij tegenwerpend: 'Maar de krokussen en de narcissen laten hun kopjes al zien. Zelfs de prunus kleurt al roze! Waar moet ik dan de tijd mee doden?' De hobby's van vroeger kan hij niet meer uitoefenen en tv kijken of lezen boeien hem weinig. Pappi's gedachten dwalen sowieso gauw af, waardoor ook babbelen met medebewoners lastig is.


Pappi houdt van zingen en bewegen. Het liefst doet hij iets zinvols. In 't Kelderke plof ik alle dozen en tassen met restant paasdecoraties op tafel. 'Wil je mee helpen uitzoeken?' nodig ik hem uit. 'Lekker een beetje klooien.' Pappi paraat: 'Wat moet ik doen?' Hij krijgt orders, omdat het anders een janboel wordt. Pappi mag de kuikens, konijntjes en eieren van mekaar scheiden. Wat van zijn gading is, wordt apart gezet met een 'Mag ik dat hebben' of 'Is dat van ons?' Ik bevestig alles; steeds nee zeggen of de spulletjes afpakken is zo negatief. Zo komt Nijntje naast hem op de vensterbank terecht en wordt een plastic opbergmandje verguld gevuld met schatten zoals een fascinerende rode ballpoint, een tennisbal, drie gele veertjes omdat ze zo donzig zijn en ze op de vloer dwarrelen als hij er tegen blaast, en houten konijnenminiaturen omdat hij een zwak voor wipneusjes heeft. Net Sinterklaas, knort hij van plezier. Het opbergmandje zet ik als we klaar zijn, zonder dat hij het ziet, terug in de kast. Vergeetachtigheid komt soms van pas. 

Bij Pasen hoort de Matthaus Passion, maar daar wordt een mens niet vrolijk van. We kwelen mee met Hollandse Hits. Pappi wordt er blij van en doet gekkie. Hij zet een eierkrans op zijn hoofd  en speelt castagnetten met piepschuim eieren. Hij: 'Ik vind het een gezellige middag.' Moi: 'Vrolijk Pasen!'


Een krans op het hoofd hoort bij Pasen. Jezus kreeg er een met doornen op.
Pappi lachend: 'Heb ik effe mazzel!'