vrijdag 19 februari 2016

DRANKPROBLEEM


De hond en ik gaan kort bij opa langs. Opa begint vergeetachtiger te worden. Hij biedt me herhaaldelijk wat te drinken aan. ‘Nee, dank u. We moeten aansluitend wandelen en dan moet ik onderweg minstens plassen. Ik neem straks thuis een drankje’. Na zes keer in korte tijd vragen of ik limonade of thee wil, klinkt het dwingend: ‘In godsnaam neem wat te drinken anders blijf ik vragen!’ Ik zet een glas kraanwater voor de show op tafel. Q. is opgelucht.

De hond vindt het niet erg dat opa aan een hanteerbare vorm van dementia lijdt. Hij profiteert er zelfs van. Bij elke verontschuldiging ‘Och jongen, ben ik je vergeten en heb jij nog niks gehad’, hobbelt het beestje goedgemutst met zijn meest onschuldige expressie achter hem aan naar de keuken. Ik houd mijn mond als-ie samenzweerderig knipoogt ‘opa’s zijn er om te verwennen.’ Terwijl de hond fiemeltjes soepvlees in bouillon uit een soepkommetje lebbert, slokt opa ‘Och, waarom staat mijn glas nou hier?’ mijn water op.